EL SISTEMA DODECAFÒNIC I LA MÚSICA ALS ANYS 20
El primers anys
després la IGM foren poc productius per al compositor. Fou una etapa de
reconsideració i de nous plantejaments musicals. Schoenberg no confiava en el
caràcter intuïtiu de la seua música anterior i volia tornar a reforçar els
vincles amb la tradició occidental ( no cap el diatonisme ni cap a nous tipus
de tonalitat).Necessitava un nou sistema més específic per a la seua música
cromàtica i dotar-la d’un major ordre. Entre 1916-23 fou el període de gestació
de l’anomenat sistema dodecafònic.
En 1921 ja li va
comentar a un dels seus alumnes que havia descobert un nus sistema “ que
asseguraria la pervivència de la música alemanya 100 anys”.
En el sistema
dodecafònic cada composició agafa el seu material melòdic d’una sèrie de 12 notes de l’escala cromàtica. Aquesta sèrie original es podia transformar en 3
formes més: en retrogradació, invertida i invertida retrògrada.
Aquestes 4 formes
bàsiques també es podien transportar per tal de començar amb un altra nota, així,
les 4 formes de la sèrie multiplicat per
12 transports possibles donava com a resultat 48 possibles versions de la sèrie
original.
La primera obra
que segueix aquest sistema fou la Suite per a piano Op.25 de 1924, on utilitzà
8 series diferents. La sèrie determina les diferents notes que utilitzarà en un
obra, però no assenyala ni el registre, ni duració ni tampoc la textura o forma
de la música. Tractava la sèrie com un conjunt més o menys desordenat de 12
notes, amb certa llibertat.
En aquest
sistema, va introduir procediments anteriors com: la tendència a derivar el
material melòdic d’un xicotet motiu, mitjançant la variació i la tendència a la
saturació cromàtica amb l’ús de 12 notes.
La sèrie dodecafònica de la Suite para piano op.25 de
Arnold Schönberg [1923] en les 4 formes canòniques: Original, Inversió,
Retrogradació, e Inversió retrogradada.
El
desenvolupament musical de Schoenberg després la guerra fou semblant a la
d’altres “més tonals”, en la recerca de la claredat i ordre musical, encara que
en algunes obres encara té certs tocs expressionistes.
A la Suite per a
piano trobem textures més brillants i l’ús del contrapunt. La complexitat
harmònica atonal desapareix en favor d’una estructura motívica i formal més
clara.
Schoenberg crea
la seua pròpia visió Neoclàssica que es veu renovada per la composició instrumental
a gran escala i les formes tradicionals: a la Suite per a piano hi ha danses
Barroques com la Mussete o Minuet, el Quintet per a vent fusta Op.26 de 1924,també dodecafònica, que inclou
formes instrumentals més llargues i on els 4 moviments: forma sonata, Scherzo i
trio, forma cançó(ABA) i Rondó, o les Variacions per orquestra on apareix com a
novetat en la sèrie, la combinació o transformació d’aquesta, és adir podem
trobar 2 formes diferents de la mateixa sèrie simultàniament.
Amb l’arribada al
poder de Hitler, va tindre que emigrar als EUA i desenvolupà un interessant i
inesperat interès per la tonalitat amb obres com: Suite per orquestra de corda
de 1934 o la segona simfonia de cambra Op.38.
A.WEBERN:
Utilitzà la tècnica
dodecafònica reforçant-la amb procediments canònics i palíndroms, i on donarà
importància a paràmetres com la duració, les dinàmiques o el timbre.
Per exemple el
Concert per a 9 instruments Op.24 de 1935, amb un primer moviment en forma
sonata reconstruïda amb una original concepció de la textura puntillista i de
les relacions motíviques.
La intenció era
escriure un concert per a piano, però el resultat no fou així: el piano dialoga
amb igualtat amb els altres instruments sense una intenció virtuosística:
Exposición – Tema A (cc.1-10) y transición (cc.11).
Indicación de tempo: Etwas lebhaft (bastante vivo).
Exposición – Tema B (cc.11-17) y codeta basada
en el tema A (cc.17-25). Indicación de tempo: Sehr mässig (muy
moderado).
Desarrollo –
Sección 1, concertino para
clarinete y violín (cc.26-34). Indicación de tempo: Sehr gemächlich (muy
lento).
Desarrollo –
Sección 2, desarrollo de los
motivos del tema A y retransición (cc.35-44). Misma indicación de tempo.
Recapitulación –
Tema A (cc.45-49).
Indicación de tempo: Wieder etwas lebhaft (otra vez
bastante vivo).
Recapitulación –
Tema B (cc.49-54) y codeta basada
en tema A (cc.55-62). Indicación de tempo: Wieder sehr mässig (otra
vez muy moderado).
Coda (cc.63-69). Indicación de tempo: Wieder etwas
lebhaft (otra vez bastante vivo).
Vos deixe ací uns interessants vídeos sobre els usos de l'atonalisme i dodecafonisme al jazz i al cinema:
NOVES SONORITATS:
A banda del
futurisme, ja trobem en aquestes èpoques compositors que estan experimentant
amb diferents tipus de sons, és a dir d’un nou espai musical. Trobem casos on
comencen a investigar sobre la microtonalitat. Compositors com Julián Carrillo
promotor de l’anomenat Sonido 13 o el
txec A. Hàba, on al seu tractat d’harmonia inclou quarts de tó, dotzena de tó,
etc. ja en 1927.
A més comencem a
vore instruments elèctrics, a banda dels intonarumori, com el Theremin de 1919
o les ones Martenot en 1928 o arpes de
dissetè tó.
THEREMIN
MARTENOT
CARRILLO SONIDO 13
MÚSICA A LA REPÚBLICA DE WEIMAR(ANYS 20)
Berlín en aquests
anys era una ciutat de possibilitats, acollia a comunistes, nazis, expressionistes,
dadaistes, etc. Compositors joves com K.Weill, Hindemith, etc s’uniren a eixe
frenesí dels ritmes de jazz, sorolls industrials, etc.
En l’època de la
república de Weimar la podem dividir en 3 períodes: caos, estabilització i
descens cap el nazisme.
El caos durà 4
anys amb colps d’estat, assassinats i inflació. El període d’estabilització (
1924-29) s’instaurà l’ordre polític i econòmic de la mà d’Estressemann.
El responsable polític de dirigir l’estabilització fou
el ministre L.Kestenbery qui volia eliminar eixa cultura elitista per un Art
per al poble. L’òpera Kroll era un gener que representava escenes anti
tradicionals davant un públic ple de treballadors. Aquest ministre nombrà
primer a Busoni i després a Schoenberg per a fer classes al conservatori.
La classe
treballadora no entenia les arts i la dreta política rebutjava les
avantguardes.
Hindemith serà un dels compositors que marcarà el rumb de la
música alemany de post guerra. Ell, als primers mesos de pau rebutjà la música
del romanticisme alemany i escriu música amb influències de Debussy i Ravel .
També mostrarà interès per les formes del Renaixement i Barroc.
Hindemith
personifica “ la nova objectivitat”:
una nova forma d’expressió, que fuig de la complexitat de la música
impressionista i expressionista. La forma preferida per ell adoptava una forma
de marxa ràpida, furiosa, no convencional i amb fanfàrries en diferents
tonalitats. Obres com el Ragtime de la Suite de 1922 per a piano, on és tractat
com un instrument de percussió, o la Música de Cambra n.1 que s’obri amb un
homenatge al Petrouska i que finalitza amb el só d’una sirena.
Altres eslògan
que es vincula amb Hindemith és el de Música
Utilitaria, una idea que es desenvolupà a Weimar i on Carl Orff serà també un dels representants: ell retrocedí fins el
teatre grec, posà música a textos de B.Brecht i composà obres per a xiquets com
el Trabajo Escolar.
Destacar l’obra de K.Weill i el teatre èpic amb l’obra L’Òpera de los 3 centavos(1928), amb llibret de B.Bretch i on fa
una espècie de crítica social de l’època capitalista, una nova forma operística
amb música lleugera, popular, de cabaret, grups instrumentals reduïts, crítica
social i amb l’objectiu de fer pensar i reflexionar al públic i que tinga certa
consciència política i social. Un teatre allunyat del sentiment romàntic, de
tota expressió personalitzada, de virtuosisme vocal.
Òpera 3 peniques
Acte I, Moriat vom Mackie Messer,K.Weill 1928
Aquesta cançó la
interpreta un cantant ambulant i presenta al personatge de Mackie i la seua
moralitat, així com als rics corruptes que contracten assassins, però d’això no
es sap.
L’òpera fa una
visió, amb humor, d’aparences, en la que les burgesos son els vertaders
delinqüents i els delinqüents els personatges més honestos. Els protagonistes
son un empresari, cap de la Bettelmàfia, i un delinqüent Mackie Navaja, qui té
bones relacions amb el cap de la policia.
ELS EUA ALS ANYS 20
Al territori
americà s’estava produint, per parts d’alguns artistes, un trasllat de la
música clàssica o de compositors clàssics cap a formes més populars com el jazz
o el blues. A més, apareixen nous compositors de raça negra amb poca formació a
conservatoris.
Aquest camí ja ho
va avançar Dvorak, qui en 1892 va dir que el jazz era el futur de la música
americana, en un època on les guerres racials estaven a l’ordre del dia.
Aquesta “música
negra” arribarà a conquerir els espais musicals de la nord Amèrica blanca. L. Berstein
deia que fou conseqüència de:
-
Produïa
un so extraordinari: inflexions i trencament d’escales diatòniques, distorsió
del timbre instrumental, polirítmies.
-
Fou
un document de crisi i renovació espiritual, ja que recordava els anys d’esclavitud.
-
No es
fomentà en composicions clàssiques, si no en el ragtime, jazz, blues, swing..
Cal dir, que
aquest compositors negres, foren els grans silenciats en aquesta època:
Scott Joplin,
autor del Rag de la hoja de Arce o El Comediante.
M. A. Strothotte
a qui Dvorak qualificà com la gran promesa.
W.M Cook,
violinista, compositor, professor i director. Estudià amb J.Joachim i conegué a
Strauss o Brahms.
Aquests autors no
triomfaren en la seua època degut als estereotips en relació els negres i la
música de jazz, com una forma simple, instintiva i ignorant.
Als anys 20, els
compositors americans es movien entre: el tipus de música avantguardista(
Ch.Ives),amb dissonàncies i ritmes percutius, i altres qui volien aproximar-se
al públic retocant òperes i simfonies amb elements dels jazz. Finalment també
podem trobar els joves compositors de Broadway, com G.Gershwin qui agafant els
procediments de l’òpera i la música moderna, va voler crear un nou tipus de
teatre musical, mentre que L. Armstrong o Duke Elligton estaven assentant les
bases del jazz.
COMPOSITORS: E. Varèse: compositors que arribà a EUA procedent de Paris.
És considerat com un ultra modern. S’interessà molt pel futurisme i l’art dels
sorolls i serà qui iniciarà l’avantguarda americana. La seua música rep influències de la harmonia i ritmes de la
Consagració, però sense cap ús del folklore o melodies populars. La seua
primera gran obra fou Amèriques, que
reflexa ritmes i sons de New York( soroll de tràfic, botzines...). Un obra per
orquestra de 22 instrumentistes de vent fusta, 29 de metall, 66 de corda i 10
gran percussió.
Açò va agradar
molt al públic!!
Altres com
G.Antheil, natiu de Nueva Yersey, qui volia ser el pròxim Stravinsky, també
realitza un ballet ultramodern anomenat Mecànique.
També W.G.Still, alumne de Varèse, fou un dels primers compositors de raça
negra en tindre èxit a la Nord Amèrica clàssica.
La realitat dels
escenaris americans dels anys 20-30 era la de compositors de diferents
nacionalitats i races que treballaven colze a colze, intercanviant idees,
temes....i discussions.
GERSHWIN
Fou el compositor
on totes les tendències musicals discordants de l’època és barrejaren.
El seu primer
professor el va introduir en la música de Debussy ,Ravel i Schoenberg, però se
li va recomanar, que per guanyar-se la vida, el millor era fer música popular.
Va treballar a
Broadway i el seu primer èxit fou Swanee de 1919. Les seues primeres obres ja mostren
la nova sofisticació de la cançó popular americana: repetició d’una senzilla
figura sobre un fons harmònic més estàtic i complex, és a dir, algo senzill,
avorrit, on lo millor està en l’harmonització.
La seua primera
composició de música “negra” fou en 1922 amb l’òpera-vaudeville d’un acte, “Blues del Lunes Triste”, ambientada en el carrer 135 de Harlem. Ací
ja ens mostra, poc a poc, unes línies vocals operístiques, melòdicament més
lliures, semblants al blues.
Gershwin era
considerat “l’esperança blanca de la música americana”. Degut açò, se li va encomanar un obra orquestral
per tal que mostrés els avanços del jazz, i a la vegada que fóra més respectat:
La Rapsòdia in Blue.
Després de
viatjar per Europa també escriurà el famós Un
Americano en Paris de 1928.
En aquestes obres
l’autor ja fa música amb tocs diatònics, del blues, klezmer, tons sencers i
cromàtiques. Amb tots aquests recursos, va començar a realitzar una de les
obres més importants, l’òpera Porgy and
Bess de 1935, una espècies d’òpera jazzística. En aquesta obra se li va
permetre el passar d’un estil de cançó i dansa semblant al que es feia a
Broadway, a un estil simfònic-coral semblant al Wozzeck de Berg.
Summertime, Acte I, Porgy and bess
Òpera folklòrica
americana, com un musical, que era interpretat per companyies de cantants
negres. Té elements del Broadway i de la tradició americana. Es barregen
elements musicals clàssics amb espirituals negres i jazz.
L’acció
transcorre als anys 30 a un barri negre de Charleston( Carolina del Sud). Els
protagonistes son: un assassí, un “camello” de droga, un minusvàlid anomenat
Porgy i una dona amb pocs recursos anomenada Bess. Aquest s’envolten d’escenes
de passió, infidelitat, insatisfacció i mort.
Amb aquesta cançó s’inicia l’òpera, on una veïna canta
aquesta cançó, que es repetirà més endavant, quan Bess li la canta a un xiquet
que acaba de quedar orfe. Cadascuna de les 2 estrofes es canta amb la mateixa
música.
El musical és una forma de teatre
musical específicament anglosaxona originat com una adaptació de l'opereta
europea en l'àmbit cultural americà. El gènere va aconseguir la seua primera
edat d'or en els anys 20 gràcies a l'obra de compositors com Irving Berlin,
Col·le Porter o George Gershwin.
DUKE ELLINGTON:
Fou un compositor
de raça negra que compartia la idea de crear una cultura afro americana
cosmopolita, però que també compartia les idees de resistència i autenticitat
de la música negra. Fou un gran improvisador, però una improvisació que no
tenia res a vore a les improvisacions de Brahms o Beethoven.
A les obres
jazzístiques de Duke hi existia moltes diferències entre lo compost i lo
improvisat, on els solistes entren i surten de la roda. El que va fer Duke és ampliar
el marc temporal de les obres de jazz, tenint a La Rapsòdia in Blue, com
exemple d’amplitud d’obra.
En 1931 escriu La
Rapsòdia Criolla, amb certs paral·lelismes amb la Rapsòdia in blue, ja que Duke
també volia unir el jazz amb procediments clàssics, però a la seua manera.
Intentà fe un
òpera negra amb l’obra Boola, però no la finalitzà i introduí parts d’aquesta
obra en 2 obres instrumentals que barregen jazz i clàssic: Ko-KO de 1939 que anticipa el jazz modal de postguerra de Mile
Davis, amb ús de l’escala eòlica, barreja d’harmonies romàntiques i acords de
tons sencers semblants a Debussy. Ell, quan feia ús de la dissonància deia: “
això és la vida dels negres”.
L’altra gran obra
que escriu fou la simfonia a ritme de swing, Black, Brown and Beige de 1943, on
al primer moviment la trompeta i saxos declamen el tema Work Song( cançó de
treball), i que esta inspirat en la esclavitud de la societat negra americana.
Vos deixe dos enllaços xulos, sobre el jazz.....
Orígens
SWING
Be Bop i Jazz Modal( Duke)
Comentarios
Publicar un comentario