FUTURISME I MÚSICA DESPRÉS LA IGM: EL NEOCLASSICISME.
ITÀLIA I EL FUTURISME:
Encara que Verdi
va morir en 1901, la seua música continuà dominant la música italiana als
primers anys del nou segle. Un nou tipus d’òpera coneguda com Verisme, que es
desenvolupà a finals del XIX va continuar influint durant molt de temps.
Cal dir, que
aquesta tradició començarà a ser rebutjada a partir de 1910, per una sèrie de
compositors italians, que volien un restabliment de la música instrumental
italiana i en contra de la superioritat de l’òpera. Deien que l’endarreriment
de la música instrumental italiana respecte altres zones europees era
conseqüència de que tot girava al voltant de l’òpera a Itàlia. Els seus
objectius seran promoure un repertori i un llenguatge instrumental italià i
desenvolupar una musicologia italiana que investiguen el passat musical
italià(Barroc i renaixement).
“ La Societat
Italiana de la Música” de 1917, amb suport de compositors italians com
A.Casella o Malipiero, difondran obres d’autors d’avantguarda com: Schoenberg, Bartok,
Stravinsky o Hindemith.
A.Casella, desenvolupà
un estil més o menys conservador, ja que les seues primeres obres estan
influenciades per Strauss o Mahler.
Aquest autor fou
també la referència del Neoclassicisme italià, inspirat per el neoclassicisme de
Stravinsky. Destaca la seua obra Pupazzetti
Op.20 de 1915 escrita primer per a piano a 4 mans i després per orquestra, molt
influenciada pel romanticisme tardà i el Neoclassicisme. Ell amb aquesta obra
anticipa l’estil neoclàssic d’entreguerres a italià.
També va estar
molt influenciat per un moviment artístic revolucionari, anomenat Futurisme, creat en 1909 per Marinetti,
qui volia crear un nou art fonamentat en la tecnologia( creia que les museus
eren cementiris).Aquest moviment va atraure a pintors, escultors, escriptors i
músics. Marinetti animà la compositor Fco.Pratella a fer música amb eixa idea i
en 1910 Pratella edità el “Manifest dels
músics futuristes” on animava a la utilització d’escales micro tonals, combinacions
polirítmies per tal d’introduir dins la música l’esperit de les fàbriques,
trens, cotxes, avions, etc).
Dinamisme d’un ciclista, Umberto Boccioni, 1913
Aquestes
implicacions les desenvoluparà el pintor italià Luigi Russolo, qui edità el seu
propi manifest anomenat “L’Art dels sorolls” en 1913,on s’exigia el trencament
amb la música del passat i una acceptació de les noves possibilitats sonores
disponibles.
Russolo va
inventar uns nous instruments per tal de portar a terme les seues exigències,
els anomenats Intonarumori( entonadors de sorolls), també una notació gràfica
especifica per a ells, com una espècie de glissandi en quarts de tó. Els va
dividir en 6 tipus de timbres diferents: booms, xiuletsm, crits, sons percudits,
sons vocals, etc. Algunes de les obres que realitza per a conjunts
d’intonarumori: El despertar de una gran
ciudad, o Un encuentro de coches y
aviones. Després la IGM continuà amb aquesta idea, però de forma més
reduïda.
A.Casella en 1910
va sofrir un canvi d’estil influenciat per aquest futurisme que es pot vore a
les seues obres per a pianolla, amb un caràcter molt mecànic i anti romàntic.
MÚSICA DESPRÉS LA IGM:
El fi de la IGM a
finals de 1918 va deixar Europa totalment destruïda i revolta. La guerra va
canviar profundament les actituds dels intel·lectuals i artistes europeus. La
visió optimista que tenien del mon, dels avanços científics i tècnics, la
creença en un progrés econòmic i social, tot va anar desapareixent com a
conseqüència de la guerra.
L’experimentació tècnica,
el sentiment de renovació, la creença que les arts podien promoure nous modes
de pensament i experiències, no va poder romandre per més temps.
La
primera gran reacció artística que la guerra va produir fou el moviment
anomenat Dadaisme.Els dadaistes
repudiaven la guerra, la consideraven estúpida i la consideraven com el
resultat inevitable de la moderna evolució històrica: si la humanitat és capaç de destruir-se a gran escala, aleshores cap
dels avanços, ja siguen artístics o tecnològics, els podem agafar en serio.
Per als dadaistes
l’únic art viable per a l’edat moderna
era l’anti art, promoure el desordre, la irracionalitat, lo antiestètic.” El Arte es una pretensión...Músicos
aplastad vuestros instrumentos.
Les lletres majúscules signifiquen: ella té calor al
cul.Duchamps
Aquest extremisme
dadaista va influir al Surrealisme, moviment que es va promoure entre les dos
guerres.
EL SURREALISME – Salvador Dalí
La persistència de la memòria (1931)
Per tant, als
últims anys de guerra va sorgir una nova actitud que va dominar els moviments
artístics més importants de les següents 2 dècades. Entre les seues
característiques més importants, era el de una renovació cap a una claredat,
objectivitat i ordre, front lo caòtica dels anys anteriors.
De Stijl, uns artistes dels Països Baixos que varen promoure
un art de puresa quasi matemàtica, fonamentat en formes geomètriques: l’obra
d’art ha de ser produïda, construïda, deia el pintor P. Mondrian.
El segon naix a
la ciutat alemanya de Weimar, on l’arquitecte W. Gropius va formar en 1919 la Bauhaus, una escola d’art que tenia
artistes com P.Klee o Kandinsky. Era un moviment en contra del individualisme
del expressionisme alemany i l’art de finals del S.XIX i principis del XX.
Volien un art més col·lectius, fonamentat en l’arquitectura i incorporant
dissenys d’interiors, mobles, etc. donant importància als materials industrials
moderns i preocupant-se per les necessitats dels habitants de les ciutats en
aquells moments.
El tercer grup
fou el coneguts com Puristes, centrat en França i dirigir per l’arquitecte Le Corbusier, on
l’objectiu de la seua arquitectura és la utilitat de l’edifici no la de
ressaltar la seua bellesa.
EL NEOCLASSICISME MUSICAL:
Estil musical del
període d’entreguerres que es caracteritzarà per un retorn a les formes, gèneres,
textures i formacions instrumentals pròpies del Barroc i del Classicisme
musical, mantenint un llenguatge harmònic més o menys modern.
S’inicia i es
desenvolupa a Itàlia, de la mà d’Alfredo Casella qui anticipà aquest estil. Molts
historiadors parlen que el inici està a obres de Stravinsky com Pulcinella, Simfonia
per instruments de vent, Història d’un soldat o l’Octet.
Aquest
neoclassicisme que s’inicia a Itàlia va tindre connexions amb el règim fascista
de Mussolini de 1922, sobretot en la reinterpretació del passat musical italià
que connectà amb el nacionalisme fascista. Compositors com A.Cassela o
O.Respighi foren seguidors de les idees inicials de Mussolini, com en l’obra
Pinos de Roma de 1924, una música que
reflexa la legió romana, acord amb els anys del fascisme.
En canvi
L.Dallapicolla, fou crític amb el règim fascista i adoptà un estil
avantguardista, caracteritzat per la música atonal i dodecafònica, que li
produí molts problemes.
Cal dir, que la
música Neoclàssica ens mostra diferents cares: podem trobar aquest estil dins
de la música dodecafònica( títols com Suite o Preludis), a la música
nacionalista de Ravel o Bartok, atonals, etc.
El Neoclassicisme i Stravinsky:
Fou un dels
admiradors de Satie pel seu llenguatge clar i sense cap elements sonors
externs. Stravinsky, abans de que els nous moviments musicals francesos aparegueren, ja
havia començat a moure’s cap un llenguatge “ més econòmic”, sense les grans
masses orquestrals d’abans la guerra.
Ell passà la
guerra a Suïssa i en un viatge a Berlín en 1912 va assistir a una representació
del Pierrot de Schoenberg i li va agradar eixa instrumentació tant reduïda. Açò
es va vore transmès a les composicions
com les cançons, La Boda( cantants,
cor, percussió i 2 pianos) o La Historia
del soldado de 1918 on utilitza una instrumentació molt reduïda, inspirat
en el jazz. Una obra on segons ell, es va inspirar en u grup de jazz. Lo cert
és que la combinació de violí, corneta, trombó, clarinet, fagot, contrabaix i
percussió té certes similituds. Segon ell “ és el somni del jazz d’un emigrant
rus, més que un reflexe de la pròpia música de jazz”.
Aquesta obra
narra la història d’un soldat rus( encara que el text estiga en francès) que
toca el violí i que iguala en saviesa al mateix dimoni, i esta interpretada per
narrador, actors, ballarins i un xicotet grup mixte de cambra. Son breus
escenes on l’acció es presentada principalment amb l’ús de la dansa i la
mímica, i on la continuïtat la dóna el narrador. Estructuralment és com una
espècie de Suite de concert, on trobem danses com el vals, tango o ragtime.
Encara que tonal, la música és pro dissonant i ambigua, a banda de la
complexitat rítmica característic del compositor.
Aquest estil
d’obres posteriors a la Consagració, ja apunten al segon període de l’autor
anomenat com neoclàssic.
La primera obra
Neoclàssica de Stravinsky potser siga el seu ballet Pulcinella de 1920.Fou un encàrrec de Diaguilev qui volia que
orquestrés música de Pergolesi (S.XVIII).Aquest ballet té un toc inconfundible
de la música del S.XVIII com podem escoltar en la seua Obertura.
Aquest
descobriment del classicisme musical el va fer reconsiderar molt aquest música
i també intentar revitalitzar-la i barrejar-la amb element més contemporanis.
CANVIS EN LA CONCEPCIÓ MUSICAL DE POST-GUERRA
En 1919 a la
Conferència de Paris s’expressà el somni d’una lliga de nacions per tal de
consolidar un nou ordre mundial. Tanmateix, a la música es volia fer el mateix:
la celebració d’un gran festival o congrés internacional on tots presentaren
les seues contribucions a l’art. Es creà la SIMC( Societat Internacional per la
Música Contemporània). Aquest congrés portà a estranyes aliances com: Les Six i
la II Escola de Viena, però poc a poc la SIMC començà a dividir-se entre
partidaris de Schoenberg i d’altra banda de Stravinsky.
La música
semblava estar dins una bombolla econòmica, on un compositor podia arribar a la
fama amb pocs gestos, sols amb captar l’atenció era suficient. Per exemple:
Honneguer va
composar obres com: Pista de patinaje
o Pacific 231( locomotora a vapor) o
Martinu escriu obres on imita un partit de futbol com Half-Time o utensilis de cuina que dansen jazz com La Revista de cocina.
Les conseqüències
de la Guerra, la Revolució Russa i les innovacions tecnològiques, varen produir
un rebuig de les estètiques musicals anteriors.
La nova creació
musical vol xicotetes formacions, música no retòrica, és adir, que tinga
missatges reals i clars. En aquesta època, la vida urbana, amb la llibertat, el
soroll, les màquines i les músiques populars seran el referent de la nova
modernitat musical.
La baixa cultura
es convertirà en l’atracció del públic i les partitures de Satie defineix un
nou llenguatge musical: melodies que no es concreten, estratificació rítmica,
fragments de tons sencers, humor, etc...
Musicalment,
trobem manifestos com els de J. Cocteau de 1918 que fou subscrit a
França per l’anomenat Grup dels Six(
Poulenc, Milhaud,Honneger,Durey, G.Tailleferre i G.Auric) que exigien : UNA MÚSICA NORMAL I CORRENT.
En 1917 Satie escriurà la Sonata burocràtica per a piano, una paràfrasi musical de la
música del XVIII de M.Clementi, que també anticipá l’estil neoclàssic a Paris.
Les Six tenien
com a padrí artístic a E.Satie i el seu portaveu era J.Cocteau qui será qui
publicarà el manifest “ El Gallo y el
Arlequin” on el primer punt era: lliurar-se de Wagner i Debussy.
Aquest joves del
grup dels Six faran una renovació musical a França. A Paris ens podíem trobar
als anys 20 totes les modes: music hall, jazz, sorolls de màquines, gramòfon i
ràdio, cubisme, futurisme, dadaisme i surrealisme. Per altra banda també podíem
trobar estructures de les tradicions musicals del XIX, però més restringides.
Les Six oferien
una música “normal” que les persones “normals” poques vegades podien escoltar.
Dels compositors
del grup dels Six més actiu al jazz fou Milhaud,
qui va romandre els últims anys de guerra a Brasil on va aprendre a conciliar
els motius musicals cultes amb els populars. En aquest anys H.Villalobos ja
barrejava idees rítmiques stravinskianes amb models de la música afro-brasilera
com poden escoltar a les obres Uriapuru
o El Buey sobre el Tejado, de Milhaud.
En 1923 Milhaud
viatja a EUA per buscar allò més genuí del jazz: a Harlem en un bar de mala
mort va descobrir el poder del blues( la cantant Bessie Smith). A l’obra de
Milhaud, La Creació de Monde de 1923 fa una barreja de entre música de
Bach i Jazz, tal vegada influenciat per les Bachianes
Brasileres de H.Villalobos.
Aquesta bachiana n.5 esta escrita per a soprá solista i 8 violoncels. Té 2 moviments, el primer és una cantinela amb una introducció vocal sense text, de ritme flexible i un acompanyament més o menys guitarrístic i un toc de serenata trista. Després aquesta cantinella declamada amb textos de R.Valadares,reapareix la bonica i simple melodía de la introducció,en una clara textura ABA. El segon moviment és una dansa( martello) que Villalobos introdueix en 1945.
Honneger al final de la seua vida es desmarcarà del grup, però cal dir que la major
part de les obres dels anys 20 son un reflexa
dels ideals del grup, com per exemple La Pastoral
del Verano de 1920 un obra de cambra lírica o el Concert per a piano de
1925 molt influenciat pel jazz.
El interès per la tecnologia fa que realitze alguna
composició com Pacífic 231 de 1923.
Poulenc és qui millor reflexa els ideals dels Six, un llenguatge més conservador
que incorporà una tornada a la tonalitat, amb una harmonia triàdica i
diatònica. La seua música te uns contorns melòdics clars i molt lírica, com
mostren les seues cançons. Encara que als anys 30 i la seua tornada al
catolicisme van fer que la seua música siga més intensa: Stabat Mater de 1950 o l’òpera Les
Mamelles de Tirésias, obra surrealista de Apollinaire, amb música que va de
lo frívol a lo noble i amb crítica social.
Comentarios
Publicar un comentario