MÚSICA AL S.XX: NACIONALISMES I MODERNISME:
Alguns autors utilitzen el terme
primitivisme per fer referència al usos de la música folklòrica per part
d’alguns dels compositor del s.XX.Aquest terme prové de les arts plàstiques i fa referència a la preferència per elements u objectes culturals no
europeus o del passat històric. Aquest terme a inicis del XX fou aplicat i s’associava artistes del renaixement que havien sigut redescoberts.
C. Sammuel fou el primer en aplicar el terme
a una obra musical: ho utilitzà en 1962 a propòsit d’una obra de Varèse. També
Curt Sachs va parlar de “barbarisme “per a referir-se a l’Allegro Bàrbaro de
Bartok de 1911 o a la Consagració de la primavera de 1913 d'I.Stravinski.
Aquesta estètica Naturalista ve de
finals del XIX i principis del S.XX: els quadres de Tahití de Gauguin, les novel·les
de prostitutes i miners de Zola, el mon rural de Gorki o la dansa lliure de
Isadora Duncan. Quin és l’objectiu? Llevar qualsevol artifici i transmetre la
realitat de les coses.
Aquest nou estil “popular”, ”primitiu”,
és sofisticat. És una música del cos, no de la ment( S.XIX),les melodies
segueixen les inflexions de la parla, els ritmes de la dansa i les formes, al
igual que les sonoritats, són els més realistes possible. Una música preurbana i
folklòrica, que també mira enrere(formes musicals) com altre ús del folklore.
Què passa en la música?
Com sabem al S.XIX els compositors
populars tenien que trobar la inspiració a les cançons folklòriques que estaven
impreses, per a després introduir-les en formes simfòniques, òpera, etc. És adir,
les traslladen a les convencions musicals( escales, notació, compàs, etc,).Però
es donen compte de que això no era adequat, ni real.
L’arribada de les gravacions amb
cilindres i el fonògraf, va suposar poder gravar eixes melodies i poder
estudiar-les d’una forma més exhaustiva, captar tots els detalls, inflexions,
timbres, ritmes, pulsacions, etc.
Els 3 grans Realistes musicals de
principis del S.XX foren: Janaceck, Bartok i Ravel.
B.BARTOK
Les seues prioritats musicals
començaren a canviar després de llegir l’obra de Gorki. Junt a Z.Kodàly, Bartok
començà a inventar un Realisme musical fonamentat en el folklore. Primer
utilitzaren els procediments del nacionalisme romàntic( recopilar melodies i
fer un acompanyament), però després Bartok va vore les diferències entre el que
es considerava folklòric al món urbà( per exemple un grup professional de
música zíngara) i lo que realment cantaven els camperols de les aldees. Així
que decidí allunyar-se de lo urbà.
En 1907 va anar als Monts Carpats(
Transilvània) per tal de recopilar les cançons dels aldeans. S’emportà un
cilindre Edison per tal d’enregistrar-ho. Amb l’enregistrament va poder vore
com el tempo era diferent, les frases asimètriques, variacions, notes falses,
etc.
Bartok s’allunyà de la tonalitat
romàntica entre 1907-8 amb les 14
Bagatelles per a piano on fa ús de la polimodalitat i politonalitat. Exemples:
Allegro Barbaro, El Castillo de Barba
Azul són quasi atonals.
Un exemple de música primitiva: La Consagració de la Primavera d'Igor Stravinsky.
L’assistència nocturna als ballets russos va substituir
els pelegrinatges a Bayreuth com la moda obligatòria entre l’aristocràcia i
l’alta burgesia francesa al S.XX.
Stravinsky va rebre classes de R.Korsakov i les seues
primeres obres reben la influència de la música russa i francesa. L’èxit
d’aquestes primeres obres criden l’atenció de l’empresàri Diaghilev, qui volia
presentar al públic francès en 1910 una fantasia folklòrica sobre l’ocell de
foc. Li encomanà aquesta tasca al jove Stravinsky.
L’Ocell de
foc(1910) és un obra de tema rus, amb efectes musicals
francesos, referències a l’obra de Korsakov i el toc Stravinskyà, el ritme. La
importància del ritme en Stravinsky és possible que li vinguera influenciat per
l’escolta de les danses populars russes que va escoltar quan era més jove.
Petrouhska(1911)
també narra la Hª d’una marioneta en una fira camperola.
Però l’obra més important i que més va impactar al públic
fou “La Consagració de la primavera”(1913),
subtitulat com Images de la Russia Pagana,
inspirada en les idees del pintor i escriptor N.Roehrich, amb la coreografia
del ballarí Nizhinsky.
Stravinsky utilitza com a font d’inspiració musical:
llibres de cançons nupcials lituanes, arranjaments de cançons fetes per
Korsakov i els seus propis records dels cants que escoltava a un poble on
passava l’estiu, Ustiluh. Va fer una tria de les cançons més apropiades, afavorint
aquelles on hi estava present el paganisme i aquelles on feien referència la
primavera.
Una vegada recopilades, les va trencar en xicotets motius,
les va apilar en capes i les va muntar com si fos un collage cubista.
La consagració és una fusió de sons nacionals i moderns,
el folklore i l’avantguarda es reforcen mútuament. L’ús del ritme, de la
polirítmia és un factor clau en l’obra. Uns ritmes que deriven de la tradició
russa, africana i del jazz, amb unes melodies de caràcter modal, senzilles, amb
dissonàncies harmòniques, una orquestra agressiva i uns al·lucinants ritmes.
La música no és més que un complement de la representació
escènica. L’obra es divideix en 2 parts: L’Adoració
de la Terra i El Sacrifici, cadascuna es divideix en una sèrie de danses rituals(
Introducció, Augurios, Dansa dels adolescents, Dansa de la Terra, etc.),títols
que mostren el caràcter primitiu de l’escriptura.
No existí cap
compositor anglès de renom internacional entre la mort de H.Purcell en 1695 i
els primers anys del S.XX. Un dels factors que explica açò, és la dominació de
la figura de Haendel sobre la música anglesa, que va suposar que els músics
foren incapaços de superar aquesta influència estrangera a la música anglesa i
que quasi sempre miraren cap al continent en una recerca d’inspiració. Al s. XIX
aquesta influencia fou de F. Mendelshon.
El fi d’aquest estancament ve de la mà d’una sèrie de joves compositors com H.Parry o CH.Stanfort, que
compartiren un punt de vista més cosmopolita i un interès pels desenvolupaments
musicals que estaven apareguent a Europa. A aquesta generació li seguiren
altres com E.Elgar( 1857-1934) o F.Delius (1862-1934), el primer més relacionat
amb els alemanys i el segon pels francesos.
Elgar fou més
entendible. L’aparició de les Variacions
Enigma, un gran treball orquestral, tècnic i expressiu, ja ens mostra
aquest renaixement musical anglès.
Encara que la
música d’Elgar deu molt a les corrents conservadores de l’últim romanticisme
alemany, també fa creacions amb un caràcter anglès( expressiu, noble) com podem
vore a la famosa marxa Pompa y Circumstància.
Vaughan Williams (1872-1958)
Serà el primer en
aconseguir èxit amb els materials autòctons anglesos. Al igual que Bartok i
Janaceck, buscava un material nou i independent dins la música folklòrica del
seu país, com per exemple la música eclesiàstica tradicional anglesa. L’altra
influencia fou la música de Dunstable i Purcell, que es reflexa amb l’ús de
l’harmonia modal-triàdica i els models rítmics desenvolupats de forma més
lliure.
Exemples
d’aquesta musica tenim a la Fantasia sobre un tema de T.Tallis, escrita per a
corda on veiem el interès de Williams per la música anglesa del S.XVI.
Les 9 simfonies
escrites entre 1909-1957 establiren el model simfònic anglès del S.XX, encara
que mostren connexions romàntiques a l’estructura, a la utilització de formes
cícliques, introducció de veus i l’ús de la descripció i el programa. Però, lo
innovador, és el tractament melòdic i no desenvolupat de la seua música,
relacionat amb la influencia de la música popular.
G.Holst (1874-1934)
Amic i pròxim a
Wiliams, també va estar interessat per la música folklòrica anglesa, però el va
influir menys que a Williams. El seus interessos foren més amples i
cosmopolites que els de Williams: interès pel pensament i literatura hindú, l’astrologia,
etc.
Les seues obres
de joventut seguien la línia de Wagner, però quan comença a estudiar el
folklore anglès, el cromatisme rebaixà i començà a crear un estil propi.
Les influències
exòtiques ja les trobem a l’òpera de cambra Savitri
de 1908 o la Suite Orquestra Beni Mora
de 1910.
L’obra més famosa
de Holst fou Los Planetas de
1916,escrita en 7 moviments, cadascun és una representació de les
característiques astrològiques de cada planeta. La composició, generalment
triàdica i modal, està animada per una sèrie de ritmes irregulars de naturalesa
stravinskiana.
La Música als EUA a principis de S.XX :Charles Ives.
La música culta
del EUA en el canvi de segle estava dominada pels models europeus. Els músics
més joves eren enviats a Europa a estudiar.
Totes les grans
ciutats americanes tenien una orquestra , escenaris operístics que eren copats
per títols i artistes europeus. El repertori orquestral es fonamentava en la
tradició austro germànica, mentre que a l’òpera dominaven els títols francesos
amb Gounod, alemanys amb Wagner i italià amb Puccini.
La música als EUA
tenia importància i era símbol d’un elevat status. Les noves tecnologies com el
fonògraf o el Telarmoni varen facilitar la difusió de la música ja siga culta o
popular. Però de lo que mancava els EUA era d’una música culta americana, sols
Dvorak va mostrar el camí a seguir.
Ch.Ives serà un dels primers compositors en trencar eixa “norma” europea de la
composició musical. Serà el iniciador de la renovació musical americana
reinventant o trencant amb les normes musicals. En l’obra de Ives ja podem
apreciar estils avantguardistes que començaran a desenvolupar-se a Europa
posteriorment com: l’atonalitat, la música textural, serial o la cita.
Ja a les seus
primeres obres podem apreciar grans innovacions tècniques: La Canción para el tiempo de cosecha,( 1893) te una fuga a 4 parts,
en la que cada part esta escrita en una clau diferent. En l’obra Psalm 54 ( 1894) utilitza l’escala de
tons sencers.
En algunes de les
composicions conserva la tonalitat tradicional. Ell no volia desfer-se d’ella
com Schonebreg, si no donar-li un altre ús. La tonalitat com un recurs per
donar-li altre “toc” a la composició.
Altra
innovació de Ives foren les cites musicals: la introducció de melodies o de
fragments de melodies ja existents, que les barreja en textures complexes i
diferents nivells. Les melodies podien ser religioses, himnes, cançons
populars, marxes o ragtime.
On més
experimentarà serà a les obres de cambra: no utilitzarà la cita, però si
melodies populars, música de banda o ragtime, a banda d’escales de to sencers o
bitonalitats i una gran complexitat rítmica com l’escherzo Sobre los pavimentos(1906-13).
En
altres obres va experimentar amb la
sèrie de 12 notes, anticipant les obres serials i les primeres obres
dodecafòniques de Schoenberg. Per exemple Tone
Roads n.1 i n.3 de 1915.
Altra
novetat era la possibilitat de dividir
els conjunts llargs en unitats més petites i que pogueren separar-se tant en
l’espai com musicalment. L’obra La
Pregunta sin respuesta(1906) esta construïda per 3 nivells musicals
diferents: la secció de corda fora de l’escenari fent una triada en Do Major,
un solo de trompeta que presenta una figura cromàtica de 2 compassos que es
repeteix 7 voltes( pregunta) i un quartet de flautes que contesten les 6
primeres preguntes.
Fou un obra
avançada en el seu temps degut a l’estructura en diferents nivells, que
projecta una concepció extramusical. A més te tocs indeterminats, quan Ives
posa al paper de flauta que podia tocar-se amb certa llibertat de tempo. Ací
Ives fa ús de l’estratificació textural, atonalitat, tonalitat i irregularitats
mètriques. Intenta crear un llenguatge mixet, propi.
Comentarios
Publicar un comentario