ESCOLTA XIQUET PER AL PRÒXIM DIA PORTA LA SONATA DE BRAHMS!!



Quin és el treball que realitza un intèrpret, davant una partitura ja siga de Bach, Mozart, Mendelshonn, Brahms o Berio..?

El primer que cal realitzar, davant aquesta situació, es remuntar-se a la vida mateixa del text, mitjançant un profund coneixement de l’escriptura musical. En certa manera, fer el mateix treball que un director d’orquestra: quan aquest és presenta davant dels músics, sap el que vol transmetre; ell ha “ Escoltat” la partitura en la seua execució final i sap el treball que ha de desenvolupar. Per a un intèrpret és el mateix: el seu treball el portarà a una autèntica creació si ha pogut entrar en el cor de l’obra. La música és sempre la qui deu orientar el treball tècnic. És evident que per a un pianista, una tècnica de dits aplicada a obres de Mozart o Shumann serà diferent, ja que cadascú te unes realitzacions diferents.

 Per obtenir una realització musical és necessari un treball tècnic, però aquest no tindrà resultats si no s’orienta des d’uns principis. Sense aquesta òptica, les execucions obtindrien uns “ Records” tècnics, però estarien faltes de qualsevol interès.

El segon pas a tenir en compte, és la que és centra en el treball purament tècnic, profund i precís, que no deixa res a l’ombra i garanteix una total seguretat davant els elements de l’obra. Cal molta paciència, disponibilitat i constància. És un pas necessari per passar del coneixement a la realització.

Una vegada aclarits els problemes materials i tècnics, podem passar a recrear la partitura al seu univers sonor, en la seua vida profunda, secreta, amagada, tenint present el que marca la primera etapa d’aquest procés interpretatiu. Transmetre l’obra amb la visió del coneixement, es fa, aleshores realitzable.

Aquest treball ens recorda a una escalada. Abans d’iniciar la marxa, l’alpinista tria una cima, considera l’altura, perfil, les seues dificultats i característiques. És fa una idea del seu projecte i es prepara. No es llança a l’atzar per qualsevol camí, si no que te un coneixement real de les exigències amb les que es va a trobar i inicia l’ascensió sense perdre de vista la meta que s’ha fixat, el seu objectiu. Caldrà moltes hores de marxa i paciència per arribar fins dalt, però des de que donà el primer pas sabia ben be el seu propòsit i el que li costaria aconseguir-ho.

La qualitat personal d’un intèrpret, el seu grau d’evolució, cultura, els seus coneixements musicals, tenen una importància evident.

El descobriment d’una partitura, en tots els aspectes que la connecten amb la vida, és doncs,essencial, si volem transmetre-la amb un màxim respecte.

Jose Vicente Carbonell.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Podcast Música i suggestiò curs 2019-2020

BARROC MUSICAL: EL NAIXEMENT DE L'ÒPERA

MÚSICA INSTRUMENTAL AL RENAIXEMENT

Kahoot Història de la Música

MÚSICA AL S.XX: EXPRESSIONISME I ATONALITAT.

EL SISTEMA DODECAFÒNIC I LA MÚSICA ALS ANYS 20

FUTURISME I MÚSICA DESPRÉS LA IGM: EL NEOCLASSICISME.

MÚSICA AL S.XX: NACIONALISMES I MODERNISME: