MÚSICA AL RENAIXEMENT S.XV
Alguns teòrics
defenen la idea de que la música del renaixement, sobretot la del S.XV encara és
deutora dels procediments del S.XIV. És a dir, com una barreja entre les
aportacions de l’Ars Nova i la nova música que s’estava fent a Anglaterra i els
Països Baixos.
Si que cal tindre
en compte, que els centres de difusió musical i cultural, degut a la Guerra
dels cents anys, es desplaçaran a Anglaterra, Borgonya i els Països baixos.
Als països baixos
es desenvoluparan les anomenades Generacions franco flamenques: música
cosmopolites amb unes tècniques musicals molt bones i que gaudien de molta fama
en aquest segles. Degut açò, aquests anaren per tota Europa difonent el seu
estil, una espècie d’estil internacional.
Després, ja al
S.XVI, aquestes tècniques junt a les tradicions locals de cada país, veren
generar un estil cada vegada més clar, intel·ligible i expressiu. Josquin des
Prez, serà un dels autors més importants en aquest finals S.XV- i principis de
XVI.
LA MÚSICA ANGLESA.
Què va cridar l'atenció dels autors continentals en obres de compositors com John Dunstable (ca. 1390-1453) o Leonel Power (f 1445)?
1. L'escriptura a tres veus n oferia un aspecte del que en termes moderns diríem «acord de tríada» o de tres notes.
2. La dissonància estava controlada
3.El ritme estava dinamitzat pel text, sense cap mena de isorritmia.
4.L'ús d'intervals «imperfectes» per al món medieval com eren les sisenes i terceres.
5.Tota composició aparentava ser lliure, sense subjecció a formes preestablides.
6.Inicis d’unificació POLIFÓNICA dels moviments de l’ordinari de la Missa( per parelles)
7. Técnica faubordon.
Ací teniu un exemple d'aquest tipus de música de la mà d'un dels compositors més importants del primer renaixement anglés, J.Dunstable( 1390-1453):
El text, una antífona mariana, és el mateix a les 3 veus, no hi ha pluritextualitat. A més, l'estil homofónic i triádic, fa que el text s'escolte clarament. Dunstable, no agafa una melodia anterior. Totes les veus son de nova composició. L'estructura, alliberada de CF o de la isoritmia, és lliure i depén del text: a cada vers li correspon una frase musical que acaba amb una cadència. A partir de "at videamus" hi ha una acceleració ritmica fins el fi. Les paraules les agafa del Cantar de los Cantares de Salomò.
La Polifonia Profana S.XV
La polifonia
profana produïda pels franco flamencs té certa continuïtat amb la música profana
del XIV, sobretot amb les formes heretades dels trobers( Formes fixes), que no
seran substituïdes pel madrigal fins el S.XVI, ja barrejant polifonia franco
flamenca amb l’expressivitat italiana.
El s.XV engloba
les 3 primeres generacions franco flamenques. La Chanson serà el gènere favorit,
amb una estructura derivada de les formes fixes i escrita en francès.
La textura
predominant serà a de 3-4 veus. A vegades les 2 superiors vocals i les 2
inferiors instrumentals, que fan el suport harmònic.
Un exemple el teniu a la Chanson de Dufay( 1a generació) “ Par droit je puis bien” de 1460, un Rondeau, on les veus superiors fan un cànon i les inferiors suport harmònic.
En aquestes
primeres cançons ens trobem davant un estil més senzill, dolç degut a la barreja
d’elements tradicionals i nous com: el fauxbordon anglès i la imitació franc
flamenca. Les melodies estan més frasejades i articulades amb una tendència a
la textura acordal i homofònica, amb ritme ternari.
El canvi es produirà
en la tercera generació franco flamenca de la mà de Josquin des Prez, autor
pont entre S.XV-XVI.
Amb aquest autor
la música agafa una força expressiva, s’intenta donar/representar un sentiment
mitjançant la música( procediments que inicià anteriorment Ockeghem a la segona
generació. Aquest procediment se l’anomenarà com “Música Reservata”.
Què significa
això? Doncs que el compositor comença a utilitzar procediments rítmics, melòdics
o harmònics per marcar elements del text. A més d’una simplificació de l’estil
de la chanson( més senzilla).
Cal dir que
Josquin introduirà procediments compositius que feia al motets i les Misses i
els introduirà a les chansons: tècnica de la Bicinia, divisió de l’obra en 2
macro seccions, formes tripartides, etc.
Cal dir, que a
partir del S.XVI les formes fixes s’abandonaran per part dels compositors de
música profana.
Un exemple
important és la Chanson Mille Regretz,
que fou el n.1 de los 40 principales
de principis del S.XVI, i que s’anomenà cançó de l’emperador Carles V, i infinitament
versionada en aquesta època: 4 veus, per a instruments, per a llaüt, etc.
En aquest enllaç teniu un anàlisi complet de l'obra:: https://bustena.wordpress.com/2015/11/04/josquin-chanson-mille-regretz-analisis/
POLIFONIA RELIGIOSA: MISSA I MOTET
Aquests seran els
dos grans gèneres dins de la música litúrgica del renaixement i de segles
posteriors.
Les primeres
generacions franc flamenques faran augmentar la importància d’aquestes dues formes
amb autors com: Dufay, Ockeghem o Josquin.
MISSA:
Es tendeix, poc a
poc, a l’arrengament polifònic de les seccions de L’Ordinari de la Missa baix
un mateix CF( veu del tenor i base de la composició) que podia ser litúrgica( gregoriana)
o profana( agafada d’una chanson) i que li dinava unitat a les seccions de l’Ordinari.
Les Misses generalment estaven escrites a 4 veus i podien desenvolupar-se tècniques
compositives com el cànon a les diferents veus.
Dufay a la primera generació franc flamenca utilitzarà
ja aquesta forma cíclica de composició de les Misses, on també utilitza
CF(Cantus firmus) profans com a la seua Missa Se la face ay pale, o la Missa
l’homme arme, on utilitza la melodia profana d’aquestes cançons per
construir la Missa.
També començarà a
abandonar la isorítmia, encara que tenim exemples on encara ho utilitza com al
seu motet Nuper rosarum flores.
Ockeghem (2a generació), utilitza un sistema molt
semblant a Dufay, encara que tenen una sonoritat més greu, molt “gregorianes”,
i on comença a utilitzar cert simbolisme musical en certes paraules, i tècniques
compositives “aleatòries” com la seua famosa Missa en qualsevol tó, on es podia
cantar cada veu amb 4 modes diferents amb sols canviar la clau.
Finalment Josquin
des Prez, realitza unes Misses amb un estil semblant als anteriors, sense
moltes novetats. Encara fa ús de CF al tenor com base de la composició, ús de
cànons, paràfrasis de melodies ja existents( podia agafar totes les notes del
tenor d’una cançó/gregorià, però també podia agafar motius i repartir-los per
les diferents veus), ús de la bicinia( 2 veus que es contraposen a les altres
dos), i el simbolisme musical.
Exemple: Kyrie Missa l'Homme Armee de Dufay
MOTET:
Serà la forma on
més experimentaran els compositors. Gran parts d’eixos experiments es traslladaran
a composicions profanes( Chanson) o litúrgiques com les Misses.
Al motet del
primer renaixement s’abandona la pluritextualitat( també a les Misses) i poc a
poc la isorítmia, com el caràcter profà anteriors. Ara l’objectiu es
musicalitzar un text litúrgic diferents al de les Misses. Encara a als Motets
de Dufay com Nuper rosarum flores,
encara es manté la isorítmia.
L’estructura d’aquests
primers motets religiosos era de 2 macro parts amb canvi de compàs, cadències d’articulació,
a 4 veus i certa homofonia de les veus.
Amb Josquin
aquesta experimentació augmenta. El motet serà la forma més “progressista” de
la música sacra. Ell fusiona les influencies de la música profana, la franc
flamenca i la italiana.
Aconsegueix un
equilibri entre consonància i dissonància, entre contrapunt i homofonia,
seccions acordals.
El motet de
Josquin és molt diferent al del S.XIV: melodies més fluides i variades, ritmes
variats, rica harmonia, intervals més sonors, imitació, ús dissonància, etc.
Quins recursos
utilitza per donar l’equilibri formal al motet?
Repeticions
literals de frases, divisió del motet en 2 grans seccions separades per
cadències o canvis de tempo, forma tripartida( semblances entre 1a i 3a secció
i contrast en la 2a). Ús del simbolisme musical.
Ex: Motet Tu solis qui facis mirabila.
Comentarios
Publicar un comentario