MÚSICA I SUGGESTIÓ:
La música, des d’èpoques antigues, ha sigut un medi de suggestió per a
l’ésser humà: ja a la mitologia el propi Orfeu utilitzava la seua lira per
ablanir el caràcter del deu de l’infern Hades i recuperar la seua amada
Euridice. Autors clàssics com Damón o
Aristòtil parlen de la música com un art capaç de canviar o d’agitar les
emocions dels qui l’escolten o interpreten.
Aquesta suggestió també hi està present a obres literàries i al cinema més
modern: Musicophilia d’Oliver Sacks, “ The supremacy of Uruguai”d’E.B.White o
a les pel.licules com “Mars Attaks”
de Tim Burton, etc. Son obres on la música te un poder de suggestió.
Però, actualment hi estem suggestionats?
Pensem amb la música que utilitzen
els publicistes o els directors de cinema: els primers la utilitzen per tal de
convèncer que el seu producte és el millor per a nosaltres; els altres, per
indicar com ens hem de sentir durant una escena. Qui no associa la música de
John Williams a la “Lista de Schindler”
amb el genocidi nazi? I potser no ho recordem, però les nostres mares o iaies
utilitzaven la cançó( les cançons de bressol) per calmar-nos. Recordeu alguna
cançó d’algun anunci actual? Segurament
que no. En canvi, si preguntem als nostres majors, pares o mares anuncis
com: “ Yo soy aquel negrito del Africa
tropical...”, “ Vuelve a casa
vuelve” o “ Leche, cacao, avellanas i azúcar...”
de segur que la seua memòria o reconeix de seguida. Açò ve degut a que eren
anuncis que deixaven un missatge clar, racional i unívoc dins d’un context
musical de suport de caire emocional, positiu i alegre.
Actualment no és busca la memòria si no la reacció immediata, lo compulsiu.
Pràcticament no hi existeixen missatges en forma de cançons. Els missatges no
son clars si no difusos, ja que és vol arribar a un públic més divers: quan més
gent escolte el missatge, més interpretacions diferents i més tipus de plaer.
A més a més, la música i el so son utilitzats per transmetre les característiques
d’un producte: el só característic d’una marca de telèfons, les sintonies de
begudes, etc. La tecnologia actual permet dissenyar elements musicals i sonors
a la mida, per tal d’evocar sensacions que indiquen una característica
exclusiva del fabricant.
L’ús del missatge amb música resulta molt efectiu, ja que per una banda, el
text activa el procés lògic-verbal del cervell mentre que la música activa un
processat més emocional. Cal dir, que la música de vegades actua ací, com una
distracció del pensament racional, ja que no deixa raonar d’una manera lògica
sobre el missatge verbal o textual. Un exemple ho tenim a la música que ens posen
als supermercats: si vols anar a comprar vi, i ens posen una música francesa,
al tindre activat el concepte “França” a la memòria, i gràcies a la música, de
segur que optarem per un vi de marca francesa.
A determinats contextos socials, la música també s’ha intentat utilitzar
per modificar les creences dels grups, per exemple als Himnes. Aquests, solen
tenir una lletra directa que pot afavorir el gregarisme( pel fet de compartir
el seu contingut) o bé induir a fer alguna cosa. Els himnes indueixen també a
creure’ns millor o superiors, o imaginar un futur ideal per al nostre grup de
referència. Les lletres dels himnes resulten més memorables quan les codifiquem
a la memòria al costat de sensacions agradables. Aquestes sensacions poden
vindre de la pròpia melodia o dels contextos d’ús del himne: esports, guerres, etc.
Coneixem himnes que identifiquen a un país o regió, i d’altres que és
converteixen en himnes generacionals o de determinats sectors de la població,
per exemple: “ Anarchy in the U.K” de
Sex Pistols o “ Smells like teen Spirit” de
Nirvana. Himnes que en ple –SXX han contribuït a assenyalar trets, conductes i
formes de pensar diferenciades dels grups socials de referència o tradicionals.
La música es una activitat social que a moltes cultures actua com a
reguladora de les diferents tipus de relacions socials. A la cultura occidental
aquestes funcions estan una mica emmascarades, però en qualsevol cas, hi
produeixen efectes sobre actituds i comportaments, com podem vore als comportaments
dels oients d’un determinat tipus de música o simpatia per un estil o artista
determinat. En certs moments s’utilitza aquest tipus de música com una “targeta
de visita”, sobretot a l’adolescència, per comunicar trets de la seua
personalitat: moda de vestir, de consumir, etc. L’identificar-se amb un grup de
referència, pot originar una modificació de les preferències pròpies en el
sentit de fer-les compatibles i conformes a les del grup i en aquest sentit la
música actua, una vegada més, com a element de suggestió o persuasió.
Malgrat tot açò, el poder de suggestionar és una tasca difícil, ja que cal
una predisposició a consentir aquesta alteració del nostre pensament o
conducta, però la música, a vegades, facilita aquest procés gràcies a la seua
capacitat d’activar emocions i records.
Jose Vicente Carbonell Vidal.2019
Comentarios
Publicar un comentario