NACIONALISMES MUSICALS



El s.XIX serà un segle que vorà nàixer i desenvolupar idees nacionalistes i que es vorà reflectit a la música d’aquest període, sobretot a partir de la segona meitat de segle.

 El propi Rossini en algunes òperes, com també Verdi en l’època del Rissorgimento, exalten el nacionalisme italià.
I que dir amb Weber i posteriorment Wagner amb la creació d’un òpera nacional germànica( Drama Musical).

Què defensaven o anhelaven? Un tipus de música popular, identitària del seu país per tal de diferenciar-se dels països dominants, ja siga musicalment com políticament( Itàlia, Alemanya, França, etc.)
El S.XIX vorà com països que eren colònies començaran a independitzar-se i reivindicar lo nacional: Bohemia, Noruega, Hongria, etc.

Les fonts que utilitzaran aquest compositors de música nacional seran els cançoners, o investigacions dels folkloristes del seu país. El primer gènere on els autors intenten crear algo nacional serà l’òpera.

Quin ús fan de les melodies populars? Doncs, hi han qui citaven literalment la melodia i la transformaven després, altres, en compte de citar, agafen l’essència melòdica i finalment altres com per exemple Dvorak, utilitza una barreja de melodies folklòriques d’altres llocs.

El que fan amb açò és donar un nou Color a la seua música: mitjançant l’ús d’escales pentatòniques, tons sencers i relacions modals i rítmiques, per tal de diferenciar-les de la música més acadèmica.

A Rússia tenim exemples del anomenat grup dels 5: Balakirev, C.Cui, Borodin, Mussorgsky i R.Korsakov).

Ací teniu un exemple de l’òpera el Principe Igor de A.Borodin i les seues famoses Dances Polovtsianes.
Un llibret escrit per ell mateix, una historia medieval russa, on utilitza la declamació descrita per Glinka i Dargomizhsky, encara que l’estructura encara és heretada de l’òpera italiana i francesa.


Altre compositor a destacar fou M.Mussorgsky i els seus Quadres per a una exposició de 1874. Una suite de peces per a piano que pretenen descriure musicalment 10 quadres dels seu amic Hartmann, mort un any abans.
Al començament de l’obra i en 5 ocasions més, introdueix una “Promenade” que condueix l’oient per aquesta exposició de quadres. En cada presentació, aquesta promenade presenta un caràcter diferent segons el quadre.

Així comença la suite:


En l’actualitat, aquesta obra és més coneguda amb l’orquestració que va fer M.Ravel en 1922. En aquest exemple mostrem ja l’orquestració de Ravel, al segon quadre anomenat El Viejo Castillo, on presenta una espècie de cançó trobadora medieval front un castell, evocant un paisatge italià. En l’orquestració de Ravel va alternant 3 frases d’una forma aparentment aleatòria, encara que funciona com una espècie de tornada(estribillo), interpretat pel saxo.

L’últim quadre s’anomena La Gran Puerta de Kiev, que descriu un quadre que mostra una porta dissenyada a l’estil antic rus. La Base motívica és el Promenade qui s’interromp 2 vegades per un coral de la litúrgia ortodoxa russa i el so de les campanes.


Un altre país que començarà a crea un tipus de música nacional serà Bohèmia( actual República txeca).


B.Smetana será l’impulsor de la identitat musical txeca. Amb el recolzament de Liszt i de Clara Schumann, començà a donar un nou rumb a la música bohèmia.

La seua música té una clara influència germànica(Liszt, Brahms). L’exemple més clar i el seu major èxit, foren el cicle de 6 poemes simfònics “Ma Vlast”( Mi patria, de 1874). Aquest cicle és una selecció d’episodis de la història txeca i personifica la creença personal de la grandesa de la seua nació.

Ací teniu l’exemple del n.2 anomenat El Moldava, on descriu al riu des de el seua naixement fins l’arribada com un gran riu a la ciutat de Praga, per a després allunyar-se majestuosament fins desembocar a L’Elba.
La primera secció les flautes mostren el naixement, els rierols, acompanyats de pizzicatos que fan referència a les gotes. Després s’incorporen clarinets i els violoncels qui donen pas al tema en la corda que representa el moviment majestuós del riu.
La Segona secció és un episodi de caça: trp i trb fan les crides per anar a la caça, mentre els violins toquen el tema inicial amb semicorxeres. Després trobem una festa, una polka que representa la 3a secció, una boda camperola, etc.

Altre representant Txec fou A. Dvorak, qui va conèixer Smetana a Praga i el va iniciar en la investigació de la música del seu país. Encara que coneixia Brahms i Liszt, el seu referent sempre fou Beethoven.
Les seues composicions son una combinació del folklore del seu país, el classicisme romàntic de Brahms i l’espontaneïtat de Schubert.

El 1891 rep una oferta dels EUA i ací composa una de les seues obres més famoses: La Simfonia n.9 del Nou Mon.
Encara que és tradicional formalment: 4 moviments, el 1r i 4rt en forma sonata, 2n lent i 3r scherzo trio.

Les novetats apareixen ja al primer moviment en l’ús dels temes suggerits per les melodies dels indis americans i dels espirituals negres que Dvorak escolta cantar a New York: el 3r tema té semblances amb un espiritual negre “Swing low”. A més, les sincopes del tema 1 son molt utilitzades en aquesta musica i el tema 2 té un caràcter modal.
El tema 1 te un caràcter cíclic, ja que apareix a tots els moviments de l’obra. Vos deixe amb el primer moviment de la simfonia:


Finalment cal destacar altres compositors com J.Sibelius a Finlàndia i el seu poema simfònic Finlàndia o E.Grieg a Noruega i la seua famosa Suite Peer Gynt, o els espanyols Granados i Albèniz que vorem pròximament.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Podcast Música i suggestiò curs 2019-2020

BARROC MUSICAL: EL NAIXEMENT DE L'ÒPERA

MÚSICA INSTRUMENTAL AL RENAIXEMENT

Kahoot Història de la Música

MÚSICA AL S.XX: EXPRESSIONISME I ATONALITAT.

EL SISTEMA DODECAFÒNIC I LA MÚSICA ALS ANYS 20

FUTURISME I MÚSICA DESPRÉS LA IGM: EL NEOCLASSICISME.

MÚSICA AL S.XX: NACIONALISMES I MODERNISME: