MÚSICA SACRA RENAIXEMENT S.XVI


La música polifònica sacra adquireix en aquest S.XVI la perfecció degut a la unió de la tècnica franco flamenca amb l’humanisme.
La Reforma i contrareforma catòlica va produir un gran impacte en la música polifònica sacra del S.XVI.
La Reforma de Luter va portar a la traducció a l'alemany de quasi totes les Misses, a realitzar un repertori més senzill i popular per tal de que tots participaren i entengueren la litúrgia. Establirà una forma i estil de font popular(Lied), senzill, sil·làbic, homofònic i en alemany. El Coral Luterà, del que posteriorment J.S.Bach farà bon ús.





El catolicisme intentarà respondre amb l’anomenada Contrareforma i es plantejà la supressió de la polifonia i un retorn al gregorià, excusant-se en la problemàtica relació text+música. Aquestes idees naixeran de les primeres reunions que realitzen a la ciutat de Trent, l’anomenat Concili de Trent. Al final amb l’ajuda de Palestrina es troba un estil polifònic més respectuós amb el text.

Els gèneres més importants de la música sacra seguiran amb el Motet i les Misses. Ara l’ús de la Missa de CF s’abandona, però continuen altres formes com:

Missa paràfrasi: un cant plà o melodia profana recorre totes les veus, amb imitacions.
Un exemple el tenim a la Missa Pangue Lingua de Josquin, fonamentada en el cant pla “Pangue Lingua”, en el que distribueix les frases musicals d’aquesta melodia per diferents seccions dels moviments de l’ordinari. Ninguna de les veus cita la melodia de forma completa. La melodia del himne gregorià no serveix ara com a suport, si no és una font d’inspiració melòdica.

Missa paròdia: Missa Mille Regretz de C. de Morales, del que teniu ací altre anàlisi complet.https://bustena.wordpress.com/2015/11/07/morales-misa-mille-regretz-kyrie-analisis/


Missa Lliure: Kyrie Missa del Papa Marcelo.G.Palestrina.





Aquest estil sacre també quedarà influenciat per la música profana i es farà més expressiu, però sense arribar a l'extrem dels madrigalistes italians.
G.P.Palestrina, Orlando di Lasso o Tomás lluís de Victoria seran uns dels compositors més importants de la música sacra del S.XVI.
En l'exemple que vos mostres de T.L.de Victoria, l'estil es senzill, amb unes textures homofòniques i un ús correcte de les alteracions i de les dissonàncies. Aquest motet tracta amb gran delicadesa el naixement de Jesús al pessebre i culmina cap al minut 3 amb l’Al·leluia en ternària i gran cadència final.
 

 Per a que gaudiu vos deixe amb el Miserere de G.Allegri de 1638, autor que formà part de l'escola Romana junt Palestrina o Tomás Luis de Victoria. L'obra alterna el recitat en cant pla dels versicles parells i els imparells amb polifonia, amb un cor reduït i ornamentacions. Ojo al Do sobreagut!!!
 

Finalment destacarem la ciutat de Venècia, centre molt ric i innovador al S.XVI. La seua basílica de San Marcos fou el centre neuràlgic de les innovacions musicals, amb la barreja de cors vocals i instrumentals que comencen a substituir els orgues de les catedrals i produir una sort d’estereofonia, d’efectes estereofònics, que desembocaran en el Principi de Concert tant característic del S.XVII. La ubicació de cada grup, crea una sonoritat especial.
L’ús de la policoralitat i l’inici del principi concertant, la preocupació pel timbre i la sonoritat dels conjunts ens porta cap un nou període: El Barroc Musical.

Vos deixe amb un exemple de quina manera s’ubicaven els músics a la Catedral. L’obra és Vísperas de la Beta Virgine de C.Monteverdi de 1610. Les vespres son una d les hores de l’Ofici de la vesprada.


Comentarios

Entradas populares de este blog

Podcast Música i suggestiò curs 2019-2020

BARROC MUSICAL: EL NAIXEMENT DE L'ÒPERA

MÚSICA INSTRUMENTAL AL RENAIXEMENT

Kahoot Història de la Música

MÚSICA AL S.XX: EXPRESSIONISME I ATONALITAT.

EL SISTEMA DODECAFÒNIC I LA MÚSICA ALS ANYS 20

FUTURISME I MÚSICA DESPRÉS LA IGM: EL NEOCLASSICISME.

MÚSICA AL S.XX: NACIONALISMES I MODERNISME: