TEATRE MUSICAL ESPANYOL S.XIX
L’augment de la
tonadilla en la segona meitat del SXVIII perjudicà la sarsuela. El públic de
finals del SXVIII és conformava amb la tonadilla, que resultava més
entretinguda, més barata de representar i musicalment suficient.
En matèria
operística cal recordar com en 1791 Carles IV va prohibir la representació
d’òperes en llengua que no fora castellana i per cantants espanyols. Amb açò
quedava automàticament suprimida l’òpera italiana a Madrid. Però en algunes
zones com a Barcelona, degut a impremta que tenia el gènere Italià aconseguiren
que continués. A la resta de ciutats, aquest buit, és va omplir amb alguna
sarsuela o amb traduccions d’òperes al castellà, amb cantants espanyols.
Després de la
invasió napoleònica de 1808 i la guerra posterior, varen fer oblidar aquesta
prohibició, i en quant les circumstàncies ho permeteren l’òpera italiana tornà
a instal·lar-se a les principals ciutats espanyoles. Cal dir, que en algunes
ciutats espanyoles, sobretot a Barcelona o Girona, l’ocupació francesa a la
Guerra de la Independència, va suposar la inclusió de l’òpera comique francesa,
però quan és restablí la pau, lo italià suplantà lo francès i les òperes de
Rossini seran les més populars.
A la fi de la
Guerra es trona a afavorir tot lo italià: R.Carnicer se’n va en la recerca
d’una companyia teatral italiana i Ferran VII a Madrid afavorirà lo italià.
Com a
conseqüència de l’esperit romàntic de l’època, a Espanya s’intentarà la creació
d’una òpera nacional, com es feia a Alemanya. Els primers autors en intentar-ho
foren Carnicer, M.Albèniz i Saldoni, però amb poc d’èxit.
A pesar d’això,
també hi ha intents de renàixer la
Sarsuela cap el 1840, encara que lo important, la idea principal era la
creació de l’òpera nacional en castellà i amb música espanyola( lo andalús).
En 1847 es crea
la Societat espanyola Musical( H.Eslava, Arrieta i Asenjo Barbieri) amb l’objectiu
de crear l’òpera nacional( és curiós, que aquests triomfaran més a les
sarsueles)
El renaixement
definitiu de la sarsuel.la arribà amb obres de C.Oudrid i S.Iradier cap a 1848-49:
al públic li agradava més la sarsuela que lo italià ja que tenia temes més
quotidians, era més senzilla musicalment, en castellà, etc. Es va crear un grup
de compositors a favor de la Sarsuela, la Societat Artística en 1851 a la que
s’uneix F.Asenjo Barbieri. A més la influencia de l’òpera italiana però
sobretot de l’òpera comique francesa, que els autors l’agafaren coma model, va
provocar el renaixement del gènere.
Poc a poc els
arguments seran més espanyols: andalusos, i també madrilenys( lo castizo) amb
ritmes com el Schotiss o la mazurka, que en origen son europeus, però degut al
cosmopolitisme de la ciutat de Madrid, s’adoptaren com a madrilenys.( Un
exemple seria a Verbena de la Paloma de
Bretón). Açò provoca l’aparició de sarsueles que recreen ambients
valencians, aragonesos, catalans, etc. La sarsuela més que algo nacional era
algo regional.
En 1856
s’inaugura el Teatre de la Sarsuela a Madrid amb títols que varen tindre poc
d’èxit i Asenjo Barbieri realitza uns escrits on defensa la sarsuela com allò
vertaderament nacional espanyol.
Entre l’any
1856-66 va aparèixer la primera sarsuela. catalana com a conseqüència del
moviment literari de la Renaixença, obra de Josep Pujol i que va sofrir la
censura.
A Madrid, a les
obres de Gaztambide, Oudrid o Barbieri, es va unir Arrieta. Destaquem l’obra de
Barbieri Pan y Toros de 1864, que
també va sofrir algun tipus de censura.
Aquest fragment “Al son de las guitarres i
seguidilles”, un cor del primer acte i que actualment és utilitzat a les
places de bous, amb forma de pasdoble, quan els toreros ixen a la plaça.
F.Asenjo Barbieri 1823-1894
Fou clarinetista
a la banda de la Milícia Nacional. Va fundar la revista de música La España
Musical, on va sorgir el interès per la musicologia de la que fou, junt a
Pedrell, el primer representant a Espanya. Encara que participà en les
polèmiques sobre l’òpera nacional, fou un dels que provocà el renaixement de la
sarsuela i consolidà el gènere. Va fer més de 70 sarsueles.
Va publicar el
Cançoner de Palau i fins el final de la seua vida defensà una formació musical
més específicament espanyola als conservatoris, sobretot a Madrid.
Pan y Toros de
1864 és una sarsuela en 3 actes amb llibret de José Picón, va sofrir la censura
isabelina. Ens mostra detalls nacionalistes que s’allunyen de lo italià, encara
que es poden apreciar certes influències de Rossini en alguns fragments. L’acció
es desenvolupa en l’època de Carles IV i de Goya, en diferents palaus de la
cort i en l’anomenada Quinta del Sordo.
A més van arribar
les influencies de l’opereta d’Offenbach i els Buffos Parisiens, que es varen
imitar a Madrid amb els Buffos Madrilenys. Açò perjudicà el renaixement de la
sarsuela, ja que la gent volia això: la rissa, la sàtira, passar-ho bé.
Després la
caiguda d’Isabel II i les revolucions del 68, apareixeran sarsueles amb
connotacions polítiques, però la vida musical també girava al voltant de les
obres dels buffos madrilenys(comèdies satíriques, sainets, etc) i la sarsuela
normal amb obres com el Molinero de
Subiza de Oudrid: amb tema espanyol, caràcter operístic, jota, salve
marinera, etc.
Després l’assassinat
de Prim en 1870 es produeix una crisi al teatre de la sarsuela, que salvà la
sarsuela El Barberillo de Lavapies
de Barbieri( 3actes) en 1874 amb llibret de Luis Mariano de Larra i inspirada
en fets històrics i el Barbero de Sevilla de Beaumarchais.L’acció es
desenvolupa al barri madrileny de Lavapies en 1766,amb protagonistes son gent
comú. Normalment seguint les convencions, la parella còmica i els cors canten
en formes espanyoles; jotes,seguidilles,tirnas,caleseras..mentre l’aristocracia
canta formes més líriques.
Vos deixe amb la
Jota de los estudiantes, Acte I, escena 10. Un exemple de diferents seccions
dins d’un número musical i final d’acte concertant: introducció instrumental,
cor i acció cantada per diferents personatges. El cor és una jota amb estrofes
cantades pels estudiants i estribillo pel cor en general.
El nivell de vida
augmenta, la pobresa també. Una majoria de la població no podia pagar una
entrada a la sarsuela perquè era molt car. La solució que se dona al Teatre de
Varietés de Madrid fou la creació del teatre per hores o Gènere Chico: obres d’un hora de duració, més barates i
accessibles al públic.
A l’època de la
Restauració amb un estat més centralitzat, monàrquic i conservador, menys
restrictiu, apareixen autors com R.chapi, amb gran interès per crear un òpera
nacional, però que també triomfà al Gènere Gran i Chico.
A final dels 70
el G.Chico es consolida amb arguments més realistes, escenes populars: places,
jardins, patis amb roba estesa, discussions, etc... i obres de compositors com
Barbieri, Chapí o F.Chueca i J.Valverde: La Gran Via de1886.
A Finals dl XIX
s’uneixen a la composició de sarsueles Jerónimo Gimenez( la Boda i el Baile de Luis Alonso), R.Chapi ja siga amb òperes,
sarsuela gran o genero Chico com Tambor
de Granaderos o la Revoltosa,
Tomás Bretón amb La Verbena de la Paloma,
o Salvador Giner i José Serrano(La Canción del Olvido, Moros i Cristianos, La
Reina Mora) a València.
La Verbena de la Paloma( subtitulada com( El Boticario y las chulapas y celos mal reprimidos) 1894 és
una sarsuela en 1 acte dividit en 3
quadres, una espècie de sainet amb llibret de Ricardo de la Vega. La història
transcorri a Madrid.
Exemple: Donde vas con mantón de manila: és un
concertant entre 2 enamorats, amb ritme d’havanera. Quan Don Hilarión ix de
casa amb 2 xiques, Julián apareix i li pregunta a Susana on va amb eixe xic tan
guapo. La resposta de Susana fa enfadar Julián i es tira damunt de l’ancià. La
tia Antonia pega crits, arriben els guàrdies, el sereno i el taverner i eviten
la baralla.
Comentarios
Publicar un comentario