LA REFORMA DE L'ÒPERA BARROCA.GLUCK

 

Els punts de la seua reforma els publicà en un escrit al pròleg de la seua òpera Alceste de 1767.

El punt de partida de la reforma fou la cura amb el llibret operístic, al qual la música ha de servir, de manera que la paraula siga ressaltada pel, cant i no al revés com succeïa en el barroc. D’eixa manera es respecta el caràcter dels personatges que han de ser servits per una música que els distingeix i descrigui els seues estats d’ànim.

La reforma produí canvis en la forma i estructura de l’òpera:

-       Suprimeix la diferència entre recitatiu i ària: vol un gran recitatiu a mode de airosos, desapareix el secco i l’orquestra sempre acompanya el cant.

-       Es suprimeix els ornaments vocals: trinos, cadències, coloratura, etc.

-       El ària D.C i els ritonellos cal evitar-los.

-       El cor com a personatge, no es un accessori.

-       El ballet dins el drama: no es cap accessori d’entreteniment.

-       L’obertura es un element dins el drama i no una peça simfònica independent.

Gluck inicià la seua reforma primer a Viena i després a Paris on es desencadenà l’anomenada Guerre de bufons de 1752. On el tema principal fou la conveniència d’un òpera buffa i en quin idioma cal cantar-la si en italià o en francès.

Per als partidaris de lo italià, el idioma era el més natural i menys erudit que el francès que defenia Madame de Pompadour en contra de la reina. Els partidaris del francès veien el italià com vulgar i que era un idioma que sols servia per riure a la plebe.

Alguns parlen que el inici d’aquestes disputes fou la interpretació de la Serva padrona de Pergolesi en 1752 a França.

Entre els personatges que recolzen el model italià estava  J.J. Rousseau(enciclopedistes) i els del model francès, seguidor de Lully, està Rameau ( academicistes).

Aquestes disputes les va solucionar Gluck amb la seua reforma, una espècie de síntesi entre òpera francesa i italiana.


Comentarios

Entradas populares de este blog

Podcast Música i suggestiò curs 2019-2020

BARROC MUSICAL: EL NAIXEMENT DE L'ÒPERA

MÚSICA INSTRUMENTAL AL RENAIXEMENT

Kahoot Història de la Música

MÚSICA AL S.XX: EXPRESSIONISME I ATONALITAT.

EL SISTEMA DODECAFÒNIC I LA MÚSICA ALS ANYS 20

FUTURISME I MÚSICA DESPRÉS LA IGM: EL NEOCLASSICISME.

MÚSICA AL S.XX: NACIONALISMES I MODERNISME: